POSLE VIŠE GODINA ČEKANJA

PayPal stigao konačno u Srbiju

Sistem kompanije PayPal (PejPal) je počeo 10. aprila 2013. da radi u Srbiji i, kako se tvrdi, već su počele da se obavljaju prve online transakcije. Međutim, za sada još nema zakonskh mogućnosti za primanje novca u Srbiji putem ovog svetskog lidera u elektronskom plaćanju, ali se zato preko PayPala već sada mogu kupiti razna roba i usluge, kao i digitalni sadržaji iz celog sveta. Ni to nije malo… za početak. Zato, poželimo dobrodošlicu PayPal-u....

Izvor: Agencije, Natura Online

Najave, čak i sa visokih zvaničnih mesta, da će PayPal svakoga dana stići i u Srbiju, tokom minulih godina, više puta su bile izneverene tako da je građanima Srbije ovaj vid elektronskog plaćanja preko interneta bio uskraćen sve do 10. aprila ove godine.

I onda se dogodilo - čudo. PayPal je zaista počeo tog dana da radi i u našoj zemlji.

Već prvog dana u Srbiji reakcije su bile različite; jedni su jedva dočekali njegov dolazak ali bilo je i onih koji su vrteli glavom i koji i dalje ne veruju da im "neko tamo neće skinutu svu lovu sa računa". Ali, ove druge reakcije ne iznenađuju jer je, kao što je poznato, u Srbiji godinama ljudi permanentno plašeni od internet plaćanja pa se slobodno može kazati da se naš narod uvek i plašio samo onog što - nije poznavao. Zapravo, uzrok tog straha bio je uglavnom u našem - neznanju.

Zato pokušajmo jednostavno da odgovorimo na pitanje: šta je uopšte PayPal?

Sistem za elektronsko plaćanje PayPal je osnovan 1998, a od 2002. godine je pripao korporaciji I-bej (EBAY). Sedište PayPal je u San Hozeu, u Kaliforniji, a međunarodno sedište kompanije smešteno je u Singapuru. U Evropi sistem PayPal je dostupan od 2004. godine i njegova glavna karakteristika je da omogućava elektronsko poslovanje i trgovinu preko interneta. 



PayPal je, zapravo, brži i bezbedniji način za plaćanje i primanje novca onlajn, putem računara, laptopa i drugih mobilnih uređaja, mobilnih telefona ali i u radnjama.

Ovaj servis omogućava da pošaljete novac (kupite neku robu ili uslugu) bez deljenja svojih finansijskih infomacija sa drugima, uz fleksibilnost plaćanja pri korišćenju bankovnih računa, kreditnih kartica ili uz promotivno finansiranje, kažu u PayPalu ali i svi oni koji već godinama koriste njihove usluge u inostranstvu.

Sa više od 123 miliona aktivnih naloga (korisnika) na 190 tržišta i 25 valuta širom sveta, sistem PayPal pospešuje globalnu e-trgovinu: od malih specijalizovanih butika i radnji do vodećih onlajn kompanija kao što je I-bej.

Šta ovo znači za potrošače u Srbiji?

Od danas, oni će moći da kupe putem interneta gotovo svaku robu ili servis koji prima PayPal. Od garderobe iz Italije i Francuske do bele tehnike iz SAD ili Azije. Osim kupovine fizičkih proizvoda, tzv. "opopiljive robe", PayPal takođe omogućava kupovinu i digitalnih proizvoda, uključujući muziku, filmove, igrice i putovanja.

Od danas je i građanima Srbije omogućeno plaćanje i slanje novca za fizička lica, a među sledećim uslugama koje će biti omogućena jeste i usluga primanja novca. Ovakvo sistematsko omogućavanje usluga je standardna praksa kompanije na gotovo svim novim tržištima i na taj način PayPal održava već poznati kvalitet i bezbednost servisa. 



Da biste otvorili nalog kod PayPala, potrebno je samo da imate svoju adresu e-pošte. Izvor finansiranja vašeg naloga može biti viza ili masterkard kreditna ili debitna kartica ili vaš bankovni račun.

Proces prijavljivanja na PayPal traje samo nekoliko minuta i mi smo to danas uspešno uradili. Dakle, sa kompanijom PayPal kupci ne moraju da prekucavaju ili prepisuju podatke o prodavcu i njihovom računu, adrese slanja ili transakcije više puta - procedura plaćanja svedena je na svega nekoliko klikova "mišem". Više detalja o tome možete saznati na njihovom sajtu www.paypal.com uz napomenu da su tekst i uputstvo za to na engleskom i još nekoliko velikih svetskih jezika.

Ministar trgovine i telekomunikacija Republike Srbije Rasim Ljajić izjavio je da je našim građanima u prvoj fazi omogućena samo kupovina i slanje novca preko PayPal-a i da je to praksa koja važi za sve zemlje u kojima ta kompanija posluje.

U drugoj fazi, kako je rekao ministar Ljajić, biće omogućeno plaćanje za pravna lica i prijem novca iz inostranstva, a i to se očekuje uskoro. Ljajić je zahvalio Ministarstvu finansija, Narodnoj banci i drugim državnim institucijama koje su omogućile promenu propisa kako bi kompanija Pej-pal mogla da počne da radi u Srbiji. Prema njegovim rečima, građani Srbije će u prvoj fazi imati direktnu korist od PejPala zbog pojačane konkurencije, a zbog koje će domaći proizvođači biti prinuđeni da koriguju cene. Drugi efekat, po njemu, biće korist i za privredu Srbije. Ali do tada treba još sačekati. Zašto?

S obzirom na to da za sada u Srbiji još nema zakonskh mogućnosti za primanje novca putem PayPal-a, naši privrednici i svi oni koji bi da nešto prodaju preko interneta svetu, moraće još da čekaju.  

- Da bi se omogućila i druga faza potrebna je izmena Zakona o deviznom poslovanju - kaže savetnica ministra finansija Jasna Matić. Prema njenim rečima, Narodna banka Srbije radi na stvaranju tih uslova i "očekujemo da će se to završiti pre letnje pauze Skupštine Srbije". 



" Zakonska prepreka je da naši građani ne mogu da imaju račune u inostrnastvu i stavovi su da bi se koristili usluge PayPala za naplatu od strane naših privrednika to bi se tretiralo kao imanje računa u inostranstvu - kaže Matićeva. 

U prvoj fazi građanima je omogućena kupovina i slanje novca i to je praksa koja važi za sve zemlje u kojima ta kompanija posluje. Kako kaže Matićeva, sve zakonske prepreke za taj prvi deo uklonjene su poslednjim izmenama poreskih propisa još prošle godine. 



Prema njenim rečima, takvo trgovanje donosi poboljšanje kupovine preko interneta, omugućava građanaima da vrlo jednostavno i bezbedno kupuju. Do sada je, kako kaže, velika prepreka bila i to što kod našeg naroda postoji stah koji se odnosi na stepen bezbednosti kod kupovine preko interneta. 



- Internet se sada postao dostupan, mnogo se koristi, očekujem da će se sada još više koristiti i za kupovinu različitih usluga - kaže Matićeva. 



Šta o ovome kažu naši bankari?

- Svaka dodatna mogućnost elektronskog plaćanja, pogotovo dolazak ove poznate svetske kompanije kada je reč o plaćanjima na Internetu, izvanredna je za klijente banke. 

Sve ono što je dobro za naše klijente, dobro je i za banku. Očekujemo da će se povećati obim internet plaćanja - kažu srpski bankari. 



Na pitanje da li će i dalje biti potrebne e-kartice, bankarski stručnjaci odgovaraju da su kartice i PayPal veoma komplementarni, više nego konkurentski proizvodi. Međutim, i danas ima trgovaca na internetu koji ne prihvataju PayPal uplate, već samo platne kartice. 



PayPal postoji u gotovo svim zemljama na svetu, ali obim Internet plaćanja platnim karticama je u konstantnom porastu. Bankari kažu da su klijenti nestrpljivo čekali PayPal i veliki broj njih im se danas javio radi verifikacije platne kartice. 



Dolazak PayPal-a biće veoma značajan za razvoj elektronske trgovine u Srbiji, mada pravi napredak, kažu stručnjaci, tek treba očekivati sa omogućavanjem naplate putem ovog servisa. Pored toga, PayPal je aktivan i u drugim oblastima, kao što su mobilna plaćanja u prodavnicama i sa nestrpljenjem čekamo dolazak ovih rešenja.

PayPal: Srećni smo što smo u Srbiji

Po prvi put, građani Srbije moći će nesmetano da kupuju na internetu koristeći PayPal na hiljadama online prodavnica - saopštila je ta kompanija.

Kako se navodi u saopštenju, PayPal je vodeći globalni servis za plaćanje na Internetu koji omogućava potrošačima da kupe svoje omiljene brendove i proizvode lako i bezbedno, bez otkrivanja ličnih i finansijksih podataka, već koristeći samo svoju adresu e-pošte. 



- Srećni smo što možemo da ponudimo srpskim potrošačima lako i jednostavno rešenje za kupovinu putem interneta. Ovo je naš globalni zadatak i današnje omogućavanje servisa je nastavak naše predanosti da uvedemo PayPal usluge u Balkanskom regionu - objašnjava Damien Perija, regionalni menadžer za centralnu i istočnu Evropu. 



- PayPal konstantno traži nova i uzbudljiva tržišta za širenje svog poslovanja. Vrlo smo uzbuđeni što vidimo navijanje i podršku zajednica širom sveta i uveravamo vas da činimo sve napore kako bi se to desilo.

Značaj za potrošače?

Lansiranje servisa u Srbiji dolazi uz velike rastuće trendove internet korišćenja i e-trgovine i uz rastući apetit za e-šoping potrošača u Srbiji: jedno Gemius istraživanje koje je citirao IAB Europe, pokazuje da je 41.57% internet korisnika u Srbiji kupovalo na Internetu u 2012. godini, a da su najaktivniji kupci imali između 25 i 34 godine.

Natura Online (10.4.2013)